Nowe przepisy dotyczące dronów od 2021 roku. Co musisz wiedzieć?
Z każdym rokiem rośnie popularność bezzałogowych statków powietrznych, czyli dronów. To naturalne, gdyż sprzęt ten jest coraz łatwiej dostępny, ale i tańszy. Nim jednak zdecydujemy się na jego zakup, powinniśmy wiedzieć, że w 2021 roku zmieniają się przepisy w zakresie użytkowania dronów. Co musisz wiedzieć na ten temat?
Zmiany - dlaczego są wprowadzane?
Chociaż wygląda niepozornie, to bywa niebezpieczny, gdy niedoświadczona osoba nim steruje. Zdarzały się już przecież przypadki, że dron spadł nagle na ziemię, a co gorsza w miejsce, gdzie akurat przebywali ludzie. Chwila nieuwagi, brak należytej wiedzy i praktyki, i nieszczęście gotowe. Mimo że nie doszło jeszcze do jakichś poważniejszych incydentów z udziałem dronów, to ustawodawca, dmuchając na zimne, przygotował zmiany w przepisach, które mają zminimalizować ryzyko wypadków spowodowanych przez bezzałogowe statki latające.
Nie są to zresztą przepisy krajowe, lecz europejskie, bo wszędzie, nie tylko w naszym kraju, zdarzają się związane z nimi incydenty. Najważniejsze założenia dotyczą rejestracji. Obowiązek ten nie będzie dotyczył dronów, lecz każdego operatora statku. Dokonamy jej na stronie internetowej Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Poznajmy szczegóły zmian.
Kto wprowadza nowe przepisy?
Koniec starego i początek nowego roku to zawsze czas zmian, postanowień, większych i mniejszych przełomów. Dużo dzieje się też w przepisach prawa, gdyż to często właśnie w tym okresie wprowadza się nowe regulacje. Tak właśnie zdecydowano w przypadku dronów, a nad całym procesem czuwa Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego. Najważniejszym założeniem jest ujednolicenie przepisów i procedur dla dronów we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej. Ma to poprawić bezpieczeństwo, ale i też zadziałać korzystnie dla branży bezzałogowej w UE. Tym samym, wraz z początkiem 2021 roku przestały obowiązywać krajowe regulacje.
Podział na kategorie lotów - najważniejsze założenia
Duża zmiana dotyczy podziału na różnego rodzaju loty. Wcześniej rozdzielało się je na te o charakterze sportowym lub rekreacyjnym i inne, niemające związku z tymi dziedzinami. Oznacza to, że więcej osób będzie mogło komercyjnie wykorzystywać drony. Wcześniej zaś było to możliwe tylko dla posiadaczy świadectwa kwalifikacji UAVO. To ułatwienie to jedna strona medalu, ponieważ na amatorów, czyli osób korzystających z bezzałogowych statków w celach czysto rozrywkowych, spadną dodatkowe obowiązki.
Jakie? Pojawi się między innymi klasyfikacja wykonywanych lotów. Każdy z nich zostanie przyporządkowany do jednej z kategorii (otwarta, szczególna, certyfikowana), które określają stopień ryzyka podczas wykonywania operacji lotniczych. Co oznaczają poszczególne kategorie? Otwarta przeznaczona jest dla dronów o masie poniżej 25 kilogramów. Mogą latać jedynie w zasięgu wzroku na określoną wysokość 120 metrów. Szczególna jest związana z poważniejszymi restrykcjami. Wymaga zgody Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który analizuje potencjalne ryzyko związane z danym lotem.
Nowe klasy dronów - co powinniśmy o tym wiedzieć?
Zmiany zaszły nie tylko w odniesieniu do rodzajów lotów, ale też w stosunku do klas dronów. W nowych przepisach mamy rozróżnienie od C0 do C4. Producenci są zobowiązani do umieszczania tej informacji, co ułatwi rozpoznanie klasy urządzenia. Do grupy C0 zaliczają się najlżejsze drony - do 250 g, maksymalnej prędkości lotu 19 m/s i wznoszące się na maksymalną wysokość do 120 metrów. Do kolejnych klas zalicza się już cięższe urządzenia, na przykład C1 to urządzenia o wadze do 900 g.
Jak wspomnieliśmy wcześniej - chociaż nie trzeba rejestrować każdego drona, to ten obowiązek zacznie obowiązywać w stosunku do operatorów systemu bezzałogowego statku powietrznego wykonującego operacje w kategorii otwartej i szczególnej. Zgodnie z przepisami na każdym dronie musi znaleźć się numer rejestracyjny operatora.
A co z osobami niepełnoletnimi?
Osoby poniżej 18 roku życia, które ukończyły 14 lat, także mogą zarejestrować się w rejestrze operatorów. Żeby to zrobić, muszą otrzymać zgodę od opiekuna prawnego. Młodsi - do 14 roku życia - mogą samodzielnie korzystać z drona tylko wtedy, gdy sprzęt jest zabawką, a loty nadzoruje dorosła osoba.
Co zmienią przepisy?
Jak przekonują twórcy nowych przepisów, mają one sprawić, że użytkowanie dronów stanie się łatwiejsze. To ogromna szansa szczególnie dla polskich przedsiębiorców, zwłaszcza że lotnictwo bezzałogowe rozwija się w naszym kraju bardzo dynamicznie. Szacunki Polskiego Instytutu Ekonomicznego nie pozostawiają wątpliwości - wartość rynku dronów ma wynieść aż 3,26 mld zł w 2026 roku.
Paradoksalnie pandemia koronawirusa nie tylko nie zmieniła tego trendu, a jeszcze bardziej go przyspieszyła, ponieważ drony znalazły wiele nowych zastosowań. Zaczęły być używane na przykład do monitoringu miast czy odkażania przestrzeni publicznej. Dzięki bezzałogowym statkom przeprowadzano też śmiałe procesy, do których zaliczyć można transport testów na COVID-19 między warszawskimi szpitalami.
Nowe przepisy wprowadzają kilka kluczowych zmian, które mają mocniej ucywilizować rynek bezzałogowych statków powietrznych, sprawiając, że stanie się on zarówno łatwiej dostępny, jak i w większym stopniu przewidywalny.